Timo Ojaranta – Taxidatan perustajaosakas on luottamuksen arvoinen
Timo Ojaranta löysi itsensä ensimmäisen kerran taksin ratista 1970-luvun lopulla. Armeija-aikanaankin hän piti omasta lupauksestaan kiinni ajaa vähintään yhden työpäivän jokaisilla lomilla.
Helmikuun alussa Ojarannasta tuli eläkeläinen, mutta työt liikenteessä jatkuvat yhä lähes normaalisti. Työmääräänsä hän on tietoisesti vähentänyt pikkuhiljaa, mutta edelleen ratin takana istuu monelle kollegalle erittäin tuttu mies. Timo oli pitkään erilaisissa taksiliikenteen luottamustehtävissä mukana, nuoresta miehestä saakka. Yli 25 vuotta luottamustehtäviä on osoitus totta kai luottamuksesta kollegoiden suunnalta, mutta myös miehen omasta suhtautumisesta työhönsä. Kysyttäessä, että onko suuri vapaaehtoinen luottamustehtäviin uhrattu aika ollut sen arvoista, Ojaranta miettii hetken hiljaa ja pukee sitten ajatuksensa jämäköiksi sanoiksi:
– On se ollut. Aikaa siihen on ainakin mennyt. Ja jostain luottamustehtävistä on saanut vähän rahaakin korvaukseksi. On nähnyt tämän homman monelta kantilta.
Matkan varrelta on jäänyt talteen myös monia muita tärkeitä asioita, kuten ystävyys.
–Ja on sieltä syntynyt monia todella tärkeitä ystävyyssuhteita. Ollaan voitu olla hallitustyössä hyvinkin kärkkäästi eri mieltä asioista, mutta ystävyys on mennyt aina asioiden edelle. Lähes päivittäin soitellaan entisten yhtiökumppaneiden kanssa nykyään.
Kollegoita on vuosien varrelle mahtunut pelkästään Taxidatan autoissa nelinumeroinen luku. Ojaranta on yksi alkuperäisistä, perustamisosakkaista, Taxidatalla. Taxidata perustettiin 1990-luvun alussa tarkoituksena saada aikaan vahva maakuntabrändi. Turun Ulataksi Oy:n hallitus oli isossa roolissa ja autoilijoita saatiin yhteen myös monista Turun ympäristökunnista. Järjestelmä oli uusinta uutta ja vaati totuttelua.
–Turun Puhelinlaitoksen kanssa tehtiin sopimus laitteista, järjestelmästä ja asennuksista. Ericsson ja Semel vastasivat yhteistyössä järjestelmästä. Koko ajan piti näpytellä laitteeseen missä ruudussa on ja mihin on menossa. Päätettä piti näppäillä koko ajan, mutta vanha ”huutoula” poistui ja hiljensi auton äänimaailman, Ojaranta muistelee.
Maaseutu avaa silmiä
Muutama vuosi kului pääasiassa kaupunkialueella, mutta 1990-luvun lopulla latu aukeni maaseudulle. Sieltä avautuikin täysin uusi maailma ja hyvä ajankuva siitä, mikä oli luotettavan taksinkuljettajan rooli yhteisössä.
– Torkkelin Pekka jäi eläkkeelle ja ostin häneltä auton. Menin ajamaan maaseudulle, Piikkiöön. Oli kulttuurishokki, kun ei välttämättä koko arki-illan aikana tullut yhtään keikkaa. Pakko siellä taksikopilla oli silti olla, jos jonkun satunnaisen asiakkaan piti päästä kotiin, ravintolaan tai joku tuttu saattoi pyytää rahaakin lainaksi. Monimuotoista asiakaspalvelua, Ojaranta naureskelee.
Nyttemmin paljon kritiikkiäkin saanut lakimuutos vuonna 2018 oli merkittävä risteyskohta koko taksialalle. Autoilijan näkökulmasta siinä oli myös hyviä puolia:
–Ei tarvitse olla joka autoa kohti enää omaa lupaa. Jos tulee lisää töitä ja haluaa ostaa auton lisää, se hoituu samalla liikenneluvalla. Saa tehdä töitä siellä missä haluaa. Toisaalta on myös ristiriitaisia uudistuksia, eli ei tarvitse turhanpanttina arkena öitä päivystää, mutta tietysti asiakkaan näkökulmasta se ei ole hyvä muutos.
–Taxidata on edelleen se vahva maakuntabrändi täällä meidän alueellamme. Se asia on säilynyt, että asiakas voi edelleen luottaa meihin.
Pari vuotta vielä saadaan nauttia Timo Ojarannan taksikyydeistä. Sitten on aika Timon nauttia ansaituista eläkepäivistä.